Τρίτη, 20 Αυγούστου 2013

«Σχολείο χωρίς καθηγητή Καλλιτεχνικών; Πάμε κατά διαόλου»

Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ / enet.gr

Στο πόδι 1.350 εκπαιδευτικοί, λόγω κατάργησης των καλλιτεχνικών μαθημάτων * Συναντήθηκαν χθες με τον υπουργό Παιδείας. Τους υποσχέθηκε τρεις ώρες στο Γυμνάσιο


Με μια ανέλπιστη νίκη -έστω μικρή- αποχώρησε χθες η Ενωση Καλλιτεχνικών Μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση απ' το υπουργείο Παιδείας. Παράδοξο, αν όχι ύποπτο, στους καιρούς που ζούμε. Μετά τις έντονες όμως αντιδράσεις ενάντια στον εξοβελισμό του μαθήματος των Καλλιτεχνικών από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (θα διατηρούσαν μόνο ένα δίωρο τη βδομάδα στην Α' τάξη του Γυμνασίου), το υπουργείο έκανε την «παραχώρηση» να θεσμοθετήσει μια ώρα Καλλιτεχνικών τη βδομάδα και στη Β' Γυμνασίου.

Πάρα ταύτα, όπως προδίδει και το ανυπόγραφο έγγραφο που έφτασε στις 2 Αυγούστου στις διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εξοστρακίζεται όχι μόνο το μάθημα των Καλλιτεχνικών εν συνόλω από τα Λύκεια και τα Γυμνάσια, γιατί οι δύο ώρες δεν είναι παρά στάχτη στα μάτια. Συγχρόνως εξοβελίζεται από το Λύκειο το ελεύθερο και το γραμμικό σχέδιο, μαθήματα προπαρασκευαστικά για τις πανελλαδικές, εξωθώντας η πολιτεία και επισήμως τους μαθητές στην παραπαιδεία.

Είναι οι λόγοι που η Ενωση Καλλιτεχνικών Μαθημάτων καλεί όλους τους εκπαιδευτικούς «να μην ανοίξουν τα σχολεία τον Σεπτέμβριο, αν λείπει έστω ένας συνάδελφος. Δεν περισσεύει κανένας! Θα αντισταθούμε στην καταστροφή της δημόσιας δωρεάν παιδείας», διαμηνύει μέσω της «Ε» η πρόεδρος της Ενωσης, Ζωή Χατζή.

Τις αποφάσεις για τις επόμενες δυναμικές κινητοποιήσεις η Ενωση θα τις λάβει στο καθιερωμένο ετήσιο συνέδριό της. Θα διεξαχθεί από τις 3 ώς τις 7 Σεπτεμβρίου στο Β' Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Αμπελοκήπων, αποκτώντας, λόγω της πιεστικής συγκυρίας, νέο χαρακτήρα: «Φέτος για ποιον να επιμορφωθούμε; Ποιους θα μορφώσουμε απ' τη στιγμή που όταν γυρίσουμε στα σχολεία δεν θα υπάρχουν εκπαιδευτικοί, έτσι που τα 'καναν λίμπα; Ολος ο κλάδος, 1.350 εκπαιδευτικοί, είναι αγανακτισμένος. Μας βγάζουν πλεονάζοντες. Ποιους; Μια ολιγάριθμη μερίδα εργαζομένων σε σχολεία στερημένα από την τέχνη; Πάνε να μας βγάλουν υπεράριθμους βάζοντάς μας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, με μετατάξεις υποχρεωτικές!».

Και στο παλιό καθεστώς ήταν ελάχιστη η ώρα για το γραμμικό και το ελεύθερο σχέδιο. Και τότε διεκδικούσαν οι διδάσκοντες περισσότερες ώρες. «Αλλά με τη σημερινή κατάργηση των μαθημάτων, η πολιτεία συμπεριφέρεται σαν να μη θέλει τα παιδιά να πάνε στην Αρχιτεκτονική ή στην Καλών Τεχνών. Πράξη άκρως αντισυνταγματική, αφού τα μαθήματα εξετάζονται στις πανελλαδικές», τονίζει η κ. Χατζή. «Αλλά και τι έχουν κρατήσει από το Σύνταγμα για να κρατήσουν την τέχνη που τη θεωρούν πολυτέλεια; Οπως καταλαβαίνετε, όλη η εφηβεία θα στερείται ουσιαστικά την τέχνη και τον πολιτισμό».

Ενα ακόμη μεγάλο «αγκάθι» θεωρείται η ιστορία των μετατάξεων. Ολοι οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να καταθέσουν τα χαρτιά τους από 14 ώς 23 Αυγούστου. «Αποφασίζω και διατάζω. Ενώ λείπανε όλοι, μέσα στο Δεκαπενταύγουστο. Δεν είναι τυχαίο. Πρόκειται για ύπουλη μεθόδευση» θεωρεί η κ. Χατζή.

Εκπαιδευτικός των Καλλιτεχνικών χωρίς οργανική θέση, η Βούλα Ευθυμίου, αναμενόμενο υπό τις νέες συνθήκες να αισθάνεται ότι απειλείται. «Επειδή τα πράγματα είναι ασαφή και είναι παράλογο να ζητάνε και από τους μόνιμους να καταθέσουν χαρτιά μετάταξης, ζητήσαμε εγγράφως χθες από το υπουργείο διευκρινίσεις. Αρνούμαστε να βασιστούμε σε φημολογίες». Και στο παρελθόν κάνοντας αίτηση για μετάταξη είχε βρεθεί έκθετη. Στα σχολεία που θα μετετίθετο, τις θέσεις είχαν προλάβει να καλύψουν άλλοι διδάσκοντες. Το αποτέλεσμα; Κάλυπτε κενά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στα πιλοτικά ολοήμερα αναβαθμισμένα (γύρω στα 1.300) σχολεία, όπου βρήκαν εργασιακή διέξοδο και οι διωγμένοι από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θεατρολόγοι.

Εκεί αναμένεται να μεταταχθούν από τον Σεπτέμβριο και οι καθηγητές των Καλλιτεχνικών, όπως η Αριάδνη Χάγερ, η οποία αρχικά δίδασκε σε Τεχνικά Λύκεια, τα οποία επίσης καταργήθηκαν (σε ειδικότητες όπως η διακοσμητική, η γραφιστική, η αργυροχρυσοχοΐα κ.ά.). «Δεν κινδυνεύω όμως τώρα», λέει. Παρ' όλ' αυτά και η κ. Χάγερ διακρίνει έναν άμεσο κίνδυνο: «Το μάθημα των Καλλιτεχνικών στα Δημοτικά υποστηρίζεται από το ΕΣΠΑ που όμως λήγει το '15. Μετά το '15 θα κινδυνεύουμε δηλαδή με απόλυση;».

Η Αριάδνη Χάγερ μακροπρόθεσμα διακρίνει κι άλλη απειλή. Την, σταδιακά, ολική κατάργηση των Καλλιτεχνικών από τη δημόσια παιδεία. «Είναι "φιλέτο" και θα εκχωρηθεί στην ιδιωτικό τομέα. Μια μέρα πριν καταργηθούν τα τεχνικά μαθήματα (όπως των νοσηλευτών), ο Αρβανιτόπουλος εγκαινίαζε τις αντίστοιχες σχολές σε ιδιωτικά ΙΕΚ».

Για «ταφόπλακα» στον πολιτισμό κάνουν λόγο ζωγράφοι-διδάσκοντες Καλλιτεχνικών στα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, αλλά και θεσμικοί. Πριν από τη μεγάλη κινητοποίηση (στις 5 Αυγούστου) των άμεσα θιγομένων μπροστά από το υπουργείο Παιδείας, με μια επιστολή-φωτιά που έκανε το γύρο του Διαδικτύου, ο πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Γιώργος Χαρβαλιάς, κατήγγειλε ανοικτά την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας: «Τα μέτρα αυτά δεν πλήττουν μόνο τα εργασιακά δικαιώματα των αποφοίτων της ΑΣΚΤ και του κλάδου, οδηγώντας μεγάλο αριθμό καθηγητών σε διαθεσιμότητα, αβέβαιο εργασιακό καθεστώς και απολύσεις, αλλά παράλληλα θίγουν πολύ περισσότερο και ακρωτηριάζουν στην πράξη το παρόν και το μέλλον της ελληνικής Παιδείας και των μαθητών μας».

Ταφόπλακα στον πολιτισμό

Ο γνωστός εικαστικός Αγγελος Σκούρτης, 33 χρόνια διδάσκων Καλλιτεχνικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, υποστηρίζει ότι «τα παιδιά μόνο μέσω των Καλλιτεχνικών "αναπνέουν". Σε μια χώρα που γέννησε τον πολιτισμό, το σύγχρονο κράτος, στο όνομα της δήθεν εξοικονόμησης χρήματος, καταστρέφει τα αυριανά Ελληνόπουλα. Ενώ διακηρύσσουν ότι ο πολιτισμός είναι η βαριά βιομηχανία μας, οι κυβερνώντες τού ρίχνουν την ταφόπλακα».

Ο υποψήφιος για ΔΕΣΤΕ, Ευτύχης Πατσουράκης, διδάσκων Καλλιτεχνικά στη σχολή Μωραΐτη, θεωρεί ότι η κατάργησή τους από τη δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θεωρητικώς ισοδυναμεί «με τη διακοπή οποιασδήποτε επαφής με την καλλιτεχνική δραστηριότητα από τους ενήλικους. Είναι σαν να μένεις μόνο με το φαγητό και την επιστήμη».

«Μόνο σκοταδισμό θα φέρει η κατάργηση του μαθήματος», προβλέπει η ζωγράφος Κωνσταντίνα Κατρακάζου. Δίδασκε το μάθημα των Καλλιτεχνικών 28 χρόνια. «Κι αυτό το σκοταδισμό επιδιώκουν, για να είναι τα πάντα ελεγχόμενα. Ποτέ, όμως, καμία κυβέρνηση, καμία πολιτεία δεν έδωσε το χρόνο και τις συνθήκες που χρειάζονταν. Μέσα σε αυτό το "στενό" πλαίσιο προσπαθούσε κανείς να κάνει το μάθημα, απροστάτευτος».

Σύμφωνα με τον Ντένη Ζαχαρόπουλο, καλλιτεχνικό διευθυντή του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, «το σχέδιο είναι ένας τρόπος να σχηματοποιούμε τις ιδέες μας και τη σχέση μας με τον κόσμο. Ολη η σχολική εικαστική παιδεία είναι ένα τεράστιο βοήθημα για να σκέφτονται οι άνθρωποι. Πώς θα μπορέσεις να οργανώσεις το χάος αν δεν ξέρεις σχέδιο; Οι κυβερνώντες της χώρας καταργούν, επομένως, αυτό που δεν ξέρουν. Το να σχεδιάζουν».

Για «βήμα εκφασισμού» μιλά καθαρά ο βραβευμένος ζωγράφος Ηλίας Παπαηλιάκης. «Στη θέση του καταργηθέντος τι βάζουν;», αναρωτιέται με σαρκασμό. «Ενα σχολείο χωρίς καθηγητή Καλλιτεχνικών; Πάμε κατά διαόλου. Μήπως αύριο καταργήσουν και τις εκλογές;».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΓΡΑΨΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...