Τετάρτη 20 Οκτωβρίου 2010

Νέο Λύκειο χωρίς Πληροφορική - Ανέκδοτο ή Συνέπεια της Κρίσης;

Πριν από μερικές μέρες διέρρευσε στον τύπο ένα προσχέδιο για το πώς “οραματίζεται”  το νέο Λύκειο το Υπουργείο Παιδείας. Οι προθέσεις της ελληνικής κυβέρνησης για την εξομοίωση του ελληνικού Λυκείου με το Γαλλικό International Baccalaureate (IB) ήταν λίγο πολύ γνωστές, μέσω δημόσιων τοποθετήσεων των αρμοδίων στελεχών και της Υπουργού, κας Άννας Διαμαντοπούλου.

Σύμφωνα πάντα με το Υπουργείο Παιδείας, το προσχέδιο αυτό δεν είναι το τελικό, αλλά αποτελεί πρόταση μίας επιτροπής (άγνωστης σύνθεσης). Η επίσημη πρόταση αναμενόταν να κατατεθεί εντός του Οκτωβρίου για να τεθεί σε πλαίσιο τρίμηνης δημόσιας διαβούλευσης, αλλά τελικά, όπως ανακοινώθηκε, οι προτάσεις του Υπουργείου μετατέθηκαν για μετά τις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές.
Δεν είμαι αρμόδιος να κρίνω αν και κατά πόσο το γαλλικό σύστημα είναι το καλύτερο και το πιο κοντινό στην σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα (κοινωνική και οικονομική) αλλά μπορώ σίγουρα να διακρίνω την προσπάθεια για τον αφανισμό της Πληροφορικής από το Λύκειο.  Όταν μάλιστα το γαλλικό IB, που τόσο πολλοί ευαγγελίζονται στο Υπουργείο Παιδείας, διαθέτει μαθήματα πληροφορικής, ιδιαίτερα προηγμένου επίπεδου σε σχέση με το προτεινόμενο ελληνικό, τότε δεν μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τυχαία την απουσία της Πληροφορικής!
 
Μέχρι σήμερα οι μαθητές του Λυκείου είχαν την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τις αρχές της Επιστήμης της Πληροφορικής μέσω μαθημάτων επιλογής, ενώ οι υποψήφιοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης διαγωνίζονταν στο μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Το συγκεκριμένο μάθημα στοχεύει στο να εισαγάγει το μαθητή στην αλγοριθμική σκέψη, να του δώσει τα κατάλληλη εφόδια για να μπορέσει να αναπτύξει την αναλυτική και συνθετική σκέψη και να αποκτήσει ικανότητες  μεθοδολογικού χαρακτήρα.
 
Βάσει του προσχεδίου, όλη αυτή η επαφή του μαθητή με το αντικείμενο της Πληροφορικής εξαφανίζεται. Γιατί και πώς; Τα ερωτήματα είναι πολλά! 
  • Το Υπουργείο Παιδείας προβάλει μία εντελώς λαθεμένη εικόνα για την επιστήμη της  Πληροφορικής. Συγκεκριμένα ταυτίζει την επιστήμη της Πληροφορικής με την χρήση του υπολογιστή. Για το λόγο αυτό ευαγγελίζεται ότι στο άμεσο μέλλον , θα μπορεί ο τελειόφοιτος του Γυμνασίου να αποκτά πιστοποίηση στην χρήση Η/Υ. Επιπρόσθετα,  θεώρησε σημαντικό, και ήδη εφαρμόζεται σε 800 πιλοτικά δημοτικά σχολεία το μάθημα της Πληροφορικής. Η επιστήμη της Πληροφορικής όμως δεν είναι η γνώση 2-3 εφαρμογών γραφείου. Ούτε όμως και η απόκτηση μίας πιστοποίησης θα αποτελεί σημαντικό επαγγελματικό προσόν σε κάποια χρόνια, αφού θα είναι τόσο απαραίτητη όσο  είναι σήμερα η ανάγνωση και η γραφή.
  • Μήπως η ενδεχόμενη εξαφάνιση της Πληροφορικής από τα Λύκεια συνδέεται με την είσοδο της στο Δημοτικό; H πρόσληψη καθηγητών στο Δημόσιο για να διδάξουν την χρήση των Η/Υ απαιτεί πολλά έξοδα και γι αυτό η λύση που σκέφτεται να προωθήσει του Υπουργείο είναι η μετάταξη των εκπαιδευτικών-πληροφορικών από το Λύκειο στο Δημοτικό. Με λίγα λόγια, άνθρωποι οι οποίοι  επί χρόνια δίδασκαν τους έφηβους στο Λύκειο θα κληθούν να διδάξουν τα παιδιά στο Δημοτικό.  Πόσο λογικό ακούγεται αυτό; Πόσο εφικτό είναι όταν οι υποδομές είναι αν όχι μηδαμινές, στην καλύτερη απαρχαιωμένες ;
  • Βάσει ποιας μελέτης εισάγεται η χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών στα παιδιά του Δημοτικού, όταν αυτά δεν γνωρίζουν ακόμα να διαβάσουν και να γράψουν ;
  • Γνωρίζουν στο Υπουργείο Παιδείας ότι σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής ένωσης, η Πληροφορική διδάσκεται ως ανεξάρτητο γνωστικό αντικείμενο και με σαφώς πιο εμπλουτισμένη και πιο εκσυγχρονισμένη ύλη;
  • Με τι εφόδια θα εισέρχονται τον 21ο αιώνα οι μελλοντικοί φοιτητές της Πληροφορικής και θετικών επιστημών στις σχολές τους;
  • Πως είναι το δυνατόν το 1993, χωρίς καθηγητές Πληροφορικής, να εισάγονται μαθήματα Πληροφορικής σε Γυμνάσιο και Λύκειο, και σχεδόν 20 χρόνια μετά με καταρτισμένο πλέον δυναμικό, στην εποχή που όλοι μιλάνε για Ψηφιακό (Αν)αλφαβητισμό και για την Κοινωνία της Γνώσης, αντί να αναβαθμίζεται να εξαφανίζεται ο κλάδος της Πληροφορικής από τα Λύκεια; 
Αν θέλουμε να μιλάμε για ψηφιακό σχολείο, για αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος, τότε η αναβάθμιση της διδασκαλίας της Πληροφορικής είναι μονόδρομος. Ακούγεται πραγματικά ως ανέκδοτο ότι το ψηφιακό σχολείο και δη το λύκειο δεν θα διαθέτει μαθήματα πληροφορικής. Ποσό μάλλον όταν η ίδια η Υπουργός, το 2005, σε ημερίδα της ΕΕΤΤ για τις Τηλεπικοινωνίες, είχε δηλώσει πως πρέπει να θέσουμε ως επόμενο εθνικό στόχο το 2020 να γίνει η Ελλάδα μία από τις πρώτες 10 χώρες στο κόσμο στην Πληροφορική και στις Τηλεπικοινωνίες…
 
Η καθυστέρηση της δημοσίευσης των προτάσεων (Νοέμβρη, αντί για Οκτώβρη) γεμίζει ακόμα περισσότερα ερωτηματικά για το περιεχόμενο των τελικών προτάσεων. Οι ενώσεις του κλάδου έχουν ήδη ξεκινήσει μία διαδικασία ενημέρωσης της κοινωνίας για τις επερχόμενες αλλαγές και έχουν ήδη ζητήσει συνάντηση με τους αρμόδιους φορείς του Υπουργείου χωρίς ωστόσο να έχουν λάβει ακόμα απάντηση…
 
Η 20η Οκτωβρίου έχει οριστεί από την Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών (ΠΕ.ΚΑ.Π) ως ημέρα δράσης για την Πληροφορική στην Εκπαίδευση.  Αν θέλουμε όμως να σώσουμε και να διασφαλίσουμε την παρουσία και την σωστή διδασκαλία της Πληροφορικής σε όλο το φάσμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πρέπει όλοι μας να δράσουμε και να αντιδράσουμε!

Σχετικά links
  • Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής: www.pekap.gr
  • Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος: www.epe.org.gr
  • Ελληνική Εταιρία Επιστημόνων και Επαγγελματικών Πληροφορικής και Επικοινωνιών: www.epy.gr
  • www.neo2.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΓΡΑΨΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...