ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ |
Το στοιχείο αυτό, το οποίο καταδεικνύει µία από τις πλέονχαρακτηριστικές στρεβλώσεις της Ανώτατης Εκπαίδευσης, προέκυψε εµµέσως από τηµελέτη των συγγραµµάτων πουπαρέλαβανοι φοιτητές µέσω του νέου ηλεκτρονικού συστήµατος διανοµής «Εύδοξος» (http://eudoxus.gr/).
Οπως ανέφερε η υπουργός Παιδείας Αννα ∆ιαµαντοπούλου, παρουσιάζοντας χθες τα πρώτα αποτελέσµατα του νέου συστήµατος,από τους περίπου 600.000 εγγεγραµµένους φοιτητές σε πανεπιστήµια και ΤΕΙ της χώρας µπήκαν στο σύστηµα και έλαβαν συγγράµµατα µόλις 242.444! Οπως είναι επόµενο, στην πράξη αυτό σηµαίνει ότι οι υπόλοιποι συµπεριλαµβάνονται στους αποκαλούµενους αιώνιους φοιτητές.
Η ηλεκτρονική διανοµή συγγραµµάτων αποκάλυψε και άλλες δυσλειτουργίες του συστήµατος. Μία από αυτές είναι η ανάδειξη της εγκατάλειψης των διαφόρων περιφερειακών ΤΕΙ, τα οποία, όπως είναι γνωστό, προορίζονται για συγχωνεύσεις ή λουκέτα µετά καιτις χιλιάδες κενές θέσεις που προέκυψαν σε αυτά στις τελευταίες εισαγωγικές εξετάσειςπαρά την κατάργηση της βάσης του δέκα.
ΤΑ ΕΡΗΜΑ ΤΕΙ. Για παράδειγµα, σε περιφερειακότµήµα ΤΕΙ Φυτικής Παραγωγής στο πρώτο εξάµηνο έλαβαν συγγράµµατα 67 σπουδαστές και στο τρίτο µόλις 6 (!) ενώ σε τµήµα Τουριστικών Επιχειρήσεων στο πρώτο εξάµηνο διανεµήθηκαν 36 συγγράµµατα και στο τρίτο µόνο δέκα.
Ακόµα ένα πρόβληµα που αποκαλύφθηκε είναι οι δυσεξήγητες έως ύποπτες αποκλίσεις κόστους που υπάρχουν για τα συγγράµµατα µεταξύ οµοειδών τµηµάτων σε διαφορετικά πανεπιστήµια. Για παράδειγµα, στις επτά ιατρικές σχολές της χώρας η απόκλιση του κόστους των συγγραµµάτων ανά φοιτητή από το πιο ακριβό έως το λιγότερο ακριβό είναι 258%! Σε πολλά τµήµατα των ΤΕΙ εξάλλου, τοµέσο κόστος συγγράµµατος είναι 7,98 ευρώ, ενώ σε αντίστοιχο τµήµα 26,59 ευρώ.
«Τα ίδια ταιδρύµαταθα πρέπει να µελετήσουντα δεδοµένα και να αντιδράσουν. Οι σχολές οφείλουν να απαντήσουν στην κοινωνία. Χρειάζεται λογοδοσίαγια το κόστος τωνσπουδών τωνφοιτη τών», τόνισε η κ. ∆ιαµαντοπούλου. Η χρήση του συστήµατος «Εύδοξος» κρίθηκε ικανοποιητική από το 80% των φοιτητών, σύµφωνα µε έρευνα που παρουσιάστηκε, καθώς σε αντίθεση µε όσα συνέβαιναν παλαιότερα οι φοιτητές δήλωσαν το σύγγραµµα και τοπαρέλαβαν αµέσως χωρίς γραφειοκρατία και ταλαιπωρία, από τις πρώτες ηµέρες τουεξαµήνου. Επίσης µέσω του συστήµατος οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να ξεφυλλίσουν διάφορα συγγράµµατα και γνωρίζοντας τις προτάσεις του καθηγητή τους και τις αποφάσεις της γενικής συνέλευσης να κάνουν µόνοι τους την επιλογή συγγράµµατος. Στόχος είναι συγγράµµατα αλλά και σηµειώσεις να δίνονται στο µέλλον ηλεκτρονικά.
Εξάλλου, ο ειδικός γραµµατέας Ανώτατης Εκπαίδευσης Βασίλης Παπάζογλου ανέφερε ότιδεν καταργείται η πολλαπλή επιλογή συγγράµµατος και εξήγησε: «Ζητήσαµε από γραµµατείες, όπου απαιτούνται για κάποιο µάθηµατρία ή περισσότερα βιβλία (αφορά µόνο το 3,8% των µαθηµάτων), αιτιολογηµένη απόφαση της γενικής συνέλευσης ώστε να καλύπτονται. Οταν έρχονται στο υπουργείο Παιδείας τέτοιεςαποφάσεις γενικώνσυνελεύσεων, τις εγκρίνουµε και προχωράει κανονικά η διανοµή. Αρα είναι µύθος ότι οι φοιτητές θα πληρώσουν έστω και ένα ευρώαπό την τσέπητους για τα βιβλία».
ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ. Το υπουργείο Παιδείας σκοπεύει να προωθήσει στα πανεπιστήµια το ηλεκτρονικό βιβλίο, το οποίο θα είναι ελεύθερο στο ∆ιαδίκτυο, έτσιώστε ο φοιτητής να έχει πρόσβαση σε περισσότερα από ένα συγγράµµατα.
n Το 80% τηςδιανοµής συγγραµµάτων µε το νέο σύστηµα ολοκληρώθηκε το πολύ έως 12 µέρες µετά τη δήλωση από τον φοιτητή.
n Για τα µαθήµατα πουδιδάσκονται, υπάρχουνσυγγράµµατα στο 73% ενώ τουπόλοιπο 27%παραδίδεται µε σηµειώσεις.
ΑΝΝΑ ∆ΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Οι σχολές οφείλουν να απαντήσουν στην κοινωνία. Χρειάζεται λογοδοσία για το κόστος των σπουδών
Πιο αργά φέτος οι εξετάσεις
ΑΡΓΟΤΕΡΑ από πέρυσι θα τελειώσουν φέτος τα µαθήµατα στα σχολεία, ενώ οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα ξεκινήσουν το δεύτερο δεκαπενθήµερο του Μαΐου,χωρίς να έχει ακόµα προσδιοριστεί η ακριβήςηµεροµηνία έναρξης.
Οπως προκύπτει από χθεσινές δηλώσεις της Αννας ∆ιαµαντοπούλου (σε συνέντευξή της στον τηλεοπτικό σταθµό Mega), βασική λογική φέτος θα είναι «να µην κλείσουν τα σχολεία νωρίς όπως πέρυσι», ενώ οι Πανελλαδικές θα καθυστερήσουν κάποιες µέρες, καθώς υπάρχουν οργανωτικά ζητήµατα εξαιτίας των αλλαγών που θα γίνουν στη διαχείρισή τους. Σηµειώνεται ότι πέρυσι τα µαθήµατα έληξαν στις 12 Μαΐου και οι Εξετάσεις ξεκίνησαν στις 14 Μαΐου.
ΟΙ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ. Οσον αφορά τις συγχωνεύσεις των σχολείων, οι οποίες αναµένεται να ανακοινωθούν στο τέλος της τρέχουσας ή στις αρχές της ερχόµενης εβδοµάδας, η υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι ο αριθµός µαθητών ανά τάξη, που είναι σύµφωνα µε τον νόµο 30 για τη ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση, µειώνεται στους 25 µε εγκύκλιο του υπουργείου.Πρόσθεσε ότι υπάρχει κατεύθυνση να µη γίνουν συνενώσεις σε σχολεία στα οποία υπάρχουν παιδιά που δεν µιλούν την ελληνική γλώσσα. Η Αννα ∆ιαµαντοπούλου διαχώρισε σε 3 κατηγορίες τις συγχωνεύσεις:
«Καταργούνται 150 σχολεία που είναι κλειστά εδώ και έξι χρόνια . Η άλλη κατηγορία είναι τα µονοθέσια και διθέσια, τα οποία θέλουµε να κάνουµε µε περισσότερες θέσεις. Εδώ θα ληφθεί σοβαρά υπόψη η απόσταση. Η τρίτη κατηγορία είναι τα συστεγαζόµενα, όπως τα Γυµνάσια».
ΓΝΩΜΗ Βιβλιοθήκες εδώ και τώρα
ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΘΕΟ∆ΩΡΟΥ
Το διανεµόµενο σύγγραµµα, ενώ ξεκίνησε ωςένα µέτρο κοινωνικής πολιτικής για τη δωρεάν εκπαίδευση των φοιτητών, στην πορεία οδήγησε σε στρεβλώσεις που αδικούν την ίδια την επιστηµονική γνώση ως δηµόσιο αγαθό.
Η αντίληψη ότι η διδασκαλία ενός πανεπιστηµιακού µαθήµατος ταυτίζεται µε τη λήψη ενός ή δύο εγχειριδίων, η αντίληψη ότι η ζωντανή συµµετοχή στο µάθηµα εξισώνεται µε την αποστήθιση της ύλης και, τέλος, η έµφαση στην εργαλειακή χρήση µιας δωρεάν «γνώσης» συρρίκνωσαν το πανεπιστηµιακό µάθηµα σε µια άγονη διδακτική του εγχειριδίου ή, στη χειρότερη περίπτωση, σε µια µηχανή µαύρου χρήµατος.
Το κυριότερο: γενιές φοιτητών εθίστηκαν στην αντίληψη ότι η πανεπιστηµιακή βιβλιοθήκη είναι ένας άχρηστος ή εχθρικός χώρος που δυσκολεύει τηνεπιτυχία τους στις εξετάσεις.
Το πρόβληµα δεν λύθηκε ούτε µε τον«Εύδοξο» (σ.σ. το λογισµικό για την αντιµετώπιση των διαχειριστικών δυσκολιών στην προσπάθεια να µην παίρνουν οι φοιτητές µόνο το σύγγραµµα του καθηγητή τους).
Το δωρεάν σύγγραµµα πρέπει να καταργηθεί και να ενισχυθούν οι πανεπιστηµιακές βιβλιοθήκες µε πολλαπλά αντίτυπα βιβλίων προκειµένου να ξαναβρεί το νόηµά της η έννοια της ακαδηµαϊκής βιβλιογραφίας.
Ο Γιάννης Παπαθεοδώρου είναι επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήµιο Ιωαννίνων
ΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΚΑΙ ΟΙ ΓΝΩΜΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΓΡΑΨΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ