Πέμπτη 14 Ιουλίου 2011

Στα ανώτατα δικαστήρια οι πρυτάνεις αν ψηφιστεί ο νόμος-πλαίσιο

Τρεις γνωμοδοτήσεις καθηγητών πανεπιστημίου, μεταξύ των οποίων ο συνταγματολόγος κ. Κ. Χρυσόγονος, επικαλούνται οι πρυτάνεις των πανεπιστημίων, προαναγγέλοντας ότι με αυτές και τα επιχειρήματα που τους παρέχουν ανά χείρας, θα προσφύγουν στα ανώτατα δικαστήρια της χώρας εάν ψηφισθεί ο νέος Νόμος- Πλαίσιο για τα ΑΕΙ που προωθεί η κυβέρνηση.

Και στις τρεις γνωμοδοτήσεις - οι άλλες δύο είναι των καθηγητών της Νομικής Σχολής κκ. Γ. Γεραπετρίτη και Σπυρ. Βλαχόπουλου - ο νέος Νόμος- Πλαίσιο για τα ΑΕΙ κρίνεται αντισυνταγματικός, ειδικά οι διατάξεις του που αναφέρονται στους διορισμένους πρυτάνεις. Κατά τους καθηγητές ο νόμος που προωθεί η υπουργός Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου προσβάλλει τον αυτοδιοίκητο χαρακτήρα των πανεπιστημίων και παραβιάζει το άρθρο 16 του Συντάγματος περί της ανώτατης εκπαίδευσης.

Στη γνωμοδότηση του Χρυσόγονου συγκεκριμένα αναφέρεται ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα αντισυνταγματικότητας του νέου Νόμου. Ιδιαίτερα ο κ. Χρυσόγονος στέκεται στην συγκρότηση των νέων Συμβουλίων Διοίκησης που καθίστανται «παντοδύναμα» παρότι αποτελούν όργανα με «ελλιπή νομιμοποίηση».

Ο κ. Χρυσόγονος υποβάλλει έξι ενστάσεις:

- Αδικαιολόγητος αποκλεισμός μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας από τις εκλογές μελών των νέων Συμβουλίων Διοίκησης που προτείνονται.

«Οι διατάξεις, επιτρέπουν μεν στους αναπληρωτές και επίκουρους καθηγητές να ψηφίσουν για την εκλογή των μελών του Συμβουλίου του Ιδρύματος, εν τούτοις δεν προβλέπεται η δυνατότητα εκλογής τους, καθώς μόνο καθηγητές πλήρους ή πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης μπορούν μόνον να εκλέγονται. Τίθεται έτσι ένας αδικαιολόγητος περιορισμός στην εκπροσώπηση των κατηγοριών αυτών».

- «Οχι» στα εξωπανεπιστημιακά μέλη

«Παραβιάζει κατάφωρα το άρθρο 16 παρ. 5 και την προβλεπόμενη σε αυτό αυτοδιοίκηση, η διάταξη που επιβάλλει τη συμμετοχή στη διοίκηση προσώπων τα οποία δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με το Ίδρυμα, η δε επιλογή τους, ως προς τον αριθμό ή τις ιδιότητες, δεν ανατίθεται, ως όφειλε στο Ίδρυμα κατά διακριτική ευχέρεια, αλλά του επιβάλλεται κατά τρόπο δεσμευτικό».

«Είναι πρόδηλο ότι η αναγκαστική επιβολή προσώπων άσχετων προς το ίδρυμα δεν συνάδει με την αρχή της αυτοδιοίκησης. Σύμφωνα με την τελευταία, η επιλογή των προσώπων πρέπει να εξαντλείται στα πλαίσια του ιδρύματος, ώστε να υπάρχει ένας λογικός δεσμός βάσει ιδιότητας μεταξύ του εκπροσώπου και του εκπροσωπούμενου. Σε αντίθετη περίπτωση ο "εκλεγμένος" αλλά στην πραγματικότητα διορισμένος εκπρόσωπος πρεσβεύει απλώς τις δικές του απόψεις, δίχως να έχει προηγηθεί δημοκρατική επιλογή και συνεπώς μόνον για ετεροδιοίκηση μπορεί να γίνεται λόγος» αναφέρεται στην γνωμοδότηση.

- «Οχι» στον διορισμένο πρύτανη

«Με το προσχέδιο νόμου ορίζεται ότι τόσο τον Πρύτανη όσο και τους Κοσμήτορες των Σχολών τα εκλέγει το Συμβούλιο του Ιδρύματος. Οπως έχει ήδη αναφερθεί, εγείρονται μείζονα ζητήματα δημοκρατικής νομιμοποίησης του εν λόγω οργάνου, ώστε να θεωρηθεί πως έχει την εξουσία να προσδιορίζει κατά την αυθαίρετη κρίση του, ποιος θα καταλαμβάνει τις θέσεις αυτές, και μάλιστα δίχως να τηρείται οποιαδήποτε διαδικασία εκπροσώπησης των μελών της κάθε Σχολής, ή του ιδρύματος συνολικά. Αλλωστε με τον τρόπο αυτό καταργείται η αυτοδιοίκηση στο επίπεδο της Σχολής, αφού ο κοσμήτορας θα διορίζεται από το συμβούλιο διοίκησης. Η επιλογή αυτή καταλύει την δημοκρατική διαδικασία που απορρέει από την αρχή της αυτοδιοίκησης και παραπέμπει σε ιεραρχικού τύπου συστήματα, όπως εκείνα που εφαρμόζονται στις ένοπλες δυνάμεις», υπογραμμίζει ο κ. Χρυσόγονος στην γνωμοδότηση του.

- Παραβίαση της αυτοδιοίκησης με την κατάργηση τμημάτων στα ΑΕΙ, στα οποία και βασική ακαδημαϊκή μονάδα θα είναι πλέον η Σχολή.

«Η οργανωτική αυτή ανατροπή παραβιάζει τη συνταγματική επιταγή της "πλήρους αυτοδιοίκησης" των ΑΕΙ στο επίπεδο των επιμέρους σχηματισμών του» αναφέρεται στην γνωμοδότηση. Στα πλαίσια αυτά θα πρέπει να κριθεί ως αντίθετη στην αρχή της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ η πρόβλεψη ότι το πρόγραμμα σπουδών του κάθε Προγράμματος Σπουδών (εδώ με την έννοια του παλιού Τμήματος) εγκρίνεται με απόφαση της (διορισμένης) Κοσμητείας της Σχολής» τονίζεται.

- Προβληματική η αξιολόγηση των πρωτοβάθμιων καθηγητών

«Ελλείψει ρητών εγγυήσεων και περιορισμών, η αξιολόγηση τους μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε δίωξη ιδεολογικά ή επιστημονικά αντιφρονούντων, καθώς και σε υπέρμετρο περιορισμό ως προς την ακαδημαϊκή έκφραση μέσω της διδασκαλίας ή του επιστημονικού έργου» αναφέρεται.

- «Δεν καλύπτεται το αίτημα για δωρεάν παιδεία» με τις διατάξεις για την κατάργηση της διανομής των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων καθώς οι νέες διατάξεις που αναφέρονται στην υποστήριξη των πανεπιστημιακών βιβλιοθηκών είναι ασαφείς.

«Ερωτηματικά εγείρει η ανυπαρξία μεταβατικών ρυθμίσεων ή ρυθμίσεων σχετικών με την έναρξη εφαρμογής του νόμου, όταν ψηφιστεί» ειδικά για την περίπτωση των υπηρετούντων λεκτόρων η βαθμίδα των οποίων καταργείται τονίζει ο κ. Χρυσόγονος. Και καταλήγει αναφέροντας ότι «Η όλη λογική του προσχεδίου κατατείνει στην παρεμβολή περαιτέρω προσκομμάτων στην έρευνα και στον μονόπλευρο περιορισμό των ιδρυμάτων στη διδασκαλία, και μάλιστα ταχύρυθμη. Πράγματι, το προσχέδιο κινείται στην κατεύθυνση της κατεδάφισης όσων ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών έχουν απομείνει στα "πανεπιστήμια", στην κατεύθυνση δηλαδή της πλήρους μετατροπής τους σε κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης. Πλήττεται έτσι η ακαδημαϊκή ελευθερία στον ίδιο τον πυρήνα της, που είναι η δημιουργική σύνθεση έρευνας και διδασκαλίας»

Οι άλλες δυο γνωμοδοτήσεις
Οι καθηγητές Νομικής Σχολής κ. Γ. Γεραπετρίτης και Σπυρ. Βλαχόπουλος αναφέρουν στις γνωμοδοτήσεις τους ότι δημιουργούν σοβαρά συνταγματικά κωλύματα οι διατάξεις για την εκλογή των εξωτερικών μελών των νέων Συμβουλίων, η επιλογή τους από ολιγάριθμο εκλεκτορικό σώμα, η δυνατότητα επιλογής πρύτανης που δεν θα προέρχεται από το Ιδρυμα στο οποίο γίνονται οι εκλογές (ή και από τη χώρα μας καν).

Το ίδιο προβληματικές κρίνονται οι διατάξεις για τη δυνατότητα ανανέωσης της θητείας του πρύτανη από το Συμβούλιο χωρίς προκήρυξη ή εκλογή, την απαγόρευση διορισμού καθηγητή στο Ιδρυμα στο οποίο σπούδασε ή έκανε το διδακτορικό του την τελευταία πενταετία, όπως και την μισθολογική διαφοροποίηση μεταξύ καθηγητών πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και καθηγητών πλήρους απασχόλησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΓΡΑΨΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...